به گزارش خبرگزاری مهر، ترک سیگار بر خلاف آن‌چه که عموم مردم باور دارند، در همان ساعات اولیه هم تأثیرات مثبتش را بر بدن فرد سیگاری می‌گذارد. در واقع از ۸ ساعت بعد از اینکه فرد سیگاری تصمیم به ترک سیگار می‌گیرد تغییرات بازسازی در بدن شروع می‌شوند و این روند تا بهبودی کامل حدود ۱۰ سال طول می‌کشد. رسانه یورونیوز اخیراً نتیجه گزارشی علمی را منتشر کرده که روند این تغییرات را نشان می‌دهد:

سالانه بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سیگاری، سیگار را ترک می‌کنند. در میان افرادی که همچنان سیگاری هستند، بسیاری همواره از تمایلشان برای ترک سیگار می‌گویند و حتی اینکه قصد دارند این آرزو را در سال پیش‌رو عملی کنند. برای تشویق این افراد، در ادامه فهرستی از تمام فواید ترک سیگار برای تندرستی انسان ارائه می‌شود.

این فهرست به کمک دکتر پی‌یر روزاد، سم شناس فرانسوی و دکتر پی‌یر سلرز، متخصص اعتیاد در بیمارستان کورنتین سلتون پاریس تهیه شده است.

اولین موضوع اینکه نیازی نیست روزها، هفته‌ها یا سال‌ها منتظر بمانید تا اولین نتایج مثبت ترک سیگار را ببینید. تحقیقات نشان می‌دهد که نشانه‌های بهبودی از همان ساعات اولیه اقدام به ترک، در بدن انسان پدیدار می‌شوند.

در ۸ ساعت تا ۴۸ ساعت اول

با سیگار کشیدن، مونوکسید کربن قابل توجهی وارد بدن می‌شود که ناشی از احتراق ناقص سیگار است. دکتر پی‌یر روزاد می‌گوید: «وقتی سیگار را ترک می‌کنید، دیگر هیچ مونوکسید کربنی از این مسیر وارد خون نمی‌شود و گلبول‌های قرمز خون عملکرد طبیعی خود را از سر می‌گیرند. فشار خون عادی می‌شود و در عرض ۲۴ ساعت، دیگر هیچ مونوکسید کربنی در خون وجود ندارد. دو روز پس از ترک سیگار نیز، نیکوتین به طور کامل متابولیزه می‌شود و دیگر از آن به عنوان یک ماده خارجی، چیزی در بدن باقی نمی‌ماند.»

یک هفته پس از ترک سیگار

به طور کلی تنباکو به مقدار زیادی باعث از بین رفتن حس چشایی انسان می‌شود و به همین دلیل است که سیگاری‌ها باید مراقب میزان مصرف نمک، فلفل و دیگر ادویه‌ها باشند.

اما ۸ روز پس از ترک سیگار، بار دیگر حس چشایی و بویایی انسان ترمیم می‌شود و سیگاری‌های سابق می‌توانند بار دیگر طعم کامل غذا را بطور کامل درک کنند.

در ۳ تا ۹ ماه اول

دکتر پی‌یر روزاد می‌گوید: «بین ماههای سوم تا نهم ترک سیگار، ریه‌ها به فعالیت طبیعی باز می‌گردند. سرفه‌ها کاهش می‌یابند و فرد سیگاری سابق اکنون می‌تواند به راحتی نفس بکشد. همچنین حدود شش ماه پس از ترک سیگار، استرس ناشی از نداشتن سیگار از بین می‌رود و به این ترتیب شما آرام‌تر خواهید شد.»

علاوه بر این به گفته دکتر پی‌یر سلرز، متخصص اعتیاد در بیمارستان کورنتین سلتون پاریس، در این دوره مژکهای تنفسی دوباره در نایژه رشد و به پاکسازی ریه کمک می‌کنند.

یک سال بعد از ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث انقباض شریان‌های خون می‌شود. اما به گفته این متخصص سم شناسی «وقتی سیگار را ترک می‌کنید، دیگر سرخرگ‌ها دچار اسپاسم نمی‌شوند. خطر حمله قلبی به تدریج کاهش‌می یابد و بعد از ۵ سال به میزان ۵۰ درصد کم می‌شود.»

۵ سال بعد از ترک سیگار

زمان برای مشاهده کاهش خطر سکته مغزی کمی طولانی است. دکتر روزاود می‌گوید: «در واقع ۵ سال طول می‌کشد تا شاهد کاهش ۵۰ درصدی این خطر باشیم. همچنین پس از این مدت است که خطر ابتلاء به سرطان دهان، مری و مثانه به نصف کاهش می‌یابد.»

دکتر پی‌یر سلرز نیز به این اشاره دارد که مصرف سیگار قلب را در معرض خطر قرار می‌دهد و باعث لخته شدن خون و ایجاد اختلال در ریتم قلب می‌شود، بنابراین خطر حوادث قلبی عروقی مانند مرگ ناگهانی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهد و در دراز مدت، به تدریج به شریان‌ها آسیب می‌رساند. اما با ترک سیگار، همه این خطرات کاهش می‌یابد، به ویژه احتمال سکته قلبی که پس از پنج سال ترک سیگار، شبیه به همان میزانی است که برای غیرسیگاری‌ها محتمل است.

بین ۱۰ تا ۱۵ سال پس از ترک سیگار

پس از ۱۰ سال، خطر ابتلاء به سرطان ریه به نصف کاهش می‌یابد و پس از ۱۵ سال ترک سیگار، احتمال ابتلاء به چنین بیماری به همان میزانی خواهد بود که برای هر فرد غیرسیگاری دیگر وجود دارد.

فواید ترک سیگار برای زنان باردار

حدود ۲۰ درصد از زنان باردار با وجود همه هشدارهای بهداشتی، همچنان در طول بارداری خود به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. تنباکو هم این مادران و هم نوزادان متولد نشده‌شان را در معرض خطرات متعددی قرار می‌دهد.

دکتر پی‌یر روزاد می‌گوید: «اگرچه به زنان توصیه می‌شود قبل از لقاح و بوجود آمدن جنین، سیگار را ترک کنند اما درمجموع نیز هرگز برای ترک سیگار دیر نیست؛ به خصوص زمانی که باردار هستید. ترک سیگار در دوران بارداری، باعث می‌شود که خطراتی همچون سقط جنین، تأخیر رشد داخل رحمی و خطر زایمان زودرس بطور قابل توجهی کاهش یابد. فواید ترک سیگار پس از تولد نیز ادامه دارد زیرا مادری که می‌خواهد با شیر خود نوزادش را تغذیه کند، اگر سیگار نکشد، شیر بیشتری تولید می‌کند.»